Z pasją dla kultury – kultura z pasją

Miejski Dom Kultury w Radomsku

AMADEUS W MDK - KONCERT
17.11 2018

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus

Jubileusz 50-lecia Miejskiego Domu Kultury w Radomsku nadal trwa. Z tej okazji zapraszamy na kolejny koncert. Tym razem na scenie MDK wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz z udziałem solisty Jarosława Żołnierczyka – skrzypce. Koncert poprowadzi Gabriela Ułanowska. Koncert odbędzie się 17 listopada 2018 o godz. 18.00.
W programie koncertu: Karol Szymanowski – Etiuda b–moll op. 4 nr 3, Mikołaj Górecki – Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową, Modest Musorgski / Agnieszka Duczmal – Obrazki z wystawy.
(sala widowiskowa, bilety: przedsprzedaż – 20 zł, w dniu koncertu – 25 zł)

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

 

ANNA DUCZMAL-MRÓZ
„Naprawdę sensacyjna dyrygentka – jest technicznie bez skazy, doskonale buduje napięcie i potrafi je utrzymać” – „Kissinger Winterzauber”
„Urodziła się, aby być dyrygentem” – Maestro Eiji Oue
Anna Duczmal-Mróz po debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę sensacyjną dyrygentką. Ma ona osobowość i chęć wnikliwego,własnego spojrzenia w muzyczne dzieło – napisał recenzent „Rzeczpospolitej”, podsumowując 7. Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. gdzie została zauważona jako najciekawsza indywidualność.  Anna Duczmal-Mróz rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, podczas której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs” wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – obdarowując ją swoją batutą – zaproponował studia dyrygenckie, które odbyła w jego klasie w latach 2001–2004. Ukończyła je z wyróżnieniem, prowadząc swój koncert dyplomowy z orkiestrą NDR-Radiophilharmonie w Hanowerze. W 2000 roku założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze, z którą koncertowała w Niemczech. Jej wykonanie Historii Żołnierza I. Strawińskiego spotkało się z tak wielkim uznaniem, że organizatorzy powtórzyli koncert. W roku 2003 debiutowała w Polsce, dyrygując Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Od tego czasu koncertuje i nagrywa z tą orkiestrą. W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie. W sezonie 2006/2007, wyłoniona spośród młodych dyrygentów, pełniła funkcję dyrygenta-asystenta Maestro Antoniego Wita w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Anna Duczmal-Mróz wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce, w tym Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, NOSPR. Anna występowała w znakomitych salach koncertowych, takich jak Wiener Konzerthaus Mozartsaal czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli, oraz na wielu znaczących festiwalach w Polsce, Niemczech i Ameryce Południowej. Od 2009 Anna Duczmal-Mróz jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, z którą regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej. Jej koncerty transmitowane były przez Polskie Radio oraz NDR (Norddeutscher Rundfunk). Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla wytwórni DUX – Hity XX wieku pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego. Od 2009 roku prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami – takimi jak Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński – kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy. W 2014 roku Anna prowadziła kursy dyrygenckie i koncerty w Ameryce Południowej.
W 2015 roku ukazały się dwie płyty, zarejestrowane przez Annę wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus: kompozycje orkiestrowe Sebastiana Krajewskiego (wyd. DUX) oraz Symfonia nr 10 Mieczysława Weinberga (wyd. cpo – classic production osnabrück) – płyta otrzymała nominację do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyki 2016 w kategorii „najlepszy album za granicą”. Anna Duczmal-Mróz regularnie dokonuje nagrań polskiej muzyki dla Polskiego Radia. Jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W sezonie artystycznym 2018/2019 Anna Duczmal-Mróz przygotuje swoją pierwszą realizację operową w Polsce – premierę opery pt. „Awantura w Recco czyli Drzewko wolności” Macieja Małeckiego z librettem Wojciecha Młynarskiego w Operze Nova w Bydgoszczy.

JAROSŁAW ŻOŁNIERCZYK (ur. 1966 w Świebodzinie) naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat. W 1989 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w której obecnie wykłada na stanowisku profesora. Jest laureatem krajowych i zagranicznych festiwali, a także konkursów skrzypcowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu im. C. Nielsena w Odense (Dania, 1984 – IV nagroda), Międzynarodowego Konkursu im. G. Kulenkampfa w Kolonii (Niemcy, 1988 – V nagroda), X Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1991 – I wyróżnienie oraz Nagroda Dziennikarzy).
Od 1987 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, z którą wielokrotnie występuje także jako solista, i z którą dokonał również jako solista wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Dokonał także nagrań płytowych, m.in. A. Vivaldiego – Cztery Pory Roku, J.S. Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043, W.A. Mozart – Symfonia koncertująca KV 364. W jego wykonaniu znajdują się w archiwum Polskiego Radia nagrania wielu koncertów skrzypcowych kompozytorów polskich, a także tak wyjątkowe utwory jak Serenada L. Bernsteina i Cuatro Estaciones Porteñas Astora Piazzolli oraz polskie prawykonanie Four World Seasons R. Panufnik. Jarosław Żołnierczyk wielokrotnie koncertował w kraju i zagranicą (Niemcy, Belgia, Francja, Dania, Wielka Brytania, Japonia). Jest także liderem kwartetu smyczkowego Wieniawski złożonego z muzyków Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. W 1989 roku popularny poznański dziennik Głos Wielkopolski uhonorował go Medalem Młodej Sztuki przyznawanym młodym twórcom za szczególne osiągnięcia artystyczne.

GABRIELA UŁANOWSKA – dziennikarka, animatorka kultury. Przez wiele lat współpracowała z czasopismem „Twoja Muza”. Autorka kilkudziesięciu wywiadów z wybitnymi artystami, m.in. Agnieszką Duczmal, Wandą Wiłkomirską, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Palecznym, Rafałem Blechaczem, Ingolfem Wunderem, Anną Seniuk, Krzysztofem Kolbergerem, Jerzym Radziwiłowiczem, Zbigniewem Zapasiewiczem, Krzysztofem Zanussim. Pomysłodawczyni i realizatorka projektów plastyczno-muzycznych „Cztery pory roku. Cztery pory życia”, „Barwy muzyki. Obrazy malowane Chopinem”, „Muzyczne Barwy Regionu Chopina”. Organizatorka koncertów oraz spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Współpracowniczka i współorganizatorka wielu festiwali muzycznych. Autorka i wydawca albumu malarstwa „Ludzie jak ogrody.”
O swoich wywiadach napisała: „Rozmowa może być „liryczna” jak u Gałczyńskiego, może toczyć się w „katedrze” jak u Mario Vargasa Llosy, albo „przy obieraniu cebuli” jak ta Guntera Grassa, ale takie prowadzą tylko wielcy poeci i pisarze. Dziennikarzowi pozostaje wywiad czyli „rozmowa ze znaną osobistością, mająca na celu zebranie pewnych informacji”. Nie taki jednak cel przyświeca moim spotkaniom z wybitnymi artystami. Jest nim natomiast chęć sprowokowania ich do wymiany myśli na temat tego, co w życiu jest najważniejsze. I tak np. Rafała Blechacza, Eugena Indjica, Krzysztofa Jabłońskiego, Kevina Kennera, Leszka Możdżera, Piotra Palecznego łączy miłość do muzyki. To ona w połączeniu z talentem nadała sens ich życiu i w konsekwencji utorowała drogę do sławy. Ale te nawet czasami bardzo intymne wyznania moich rozmówców, skłaniają mnie do refleksji, którą najlepiej wyraża japońskie przysłowie: „zamknij na klucz to, co naprawdę myślisz”. Wtedy zapada cisza, taka jak ta, kiedy pianista odejmuje dłonie od klawiatury. Muzyka pozostaje w nas. Może pozostaną też słowa…”

ORKIESTRA KAMERALNA POLSKIEGO RADIA AMADEUS
„Pomyłki być nie może! Orkiestra Kameralna Polskiego Radia jest jednym z najwspanialszych zespołów naszych czasów” – ”The Gazette”, Montreal
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem Jeunesses Musicales, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę w 1976 roku Srebrnego Medalu Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz; ów kobiecy duet dyrygencki czyni zespół ewenementem na skalę światową. Orkiestra dokonuje regularnie nagrań dla Polskiego Radia – do chwili obecnej transmitowano setki koncertów oraz zarejestrowano ponad 10.000 minut muzyki, obejmującej repertuar od baroku do współczesności. Orkiestra współpracowała z zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską. Zespół zarejestrował ponad 100 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz pięć godzin muzyki dla Télévision Française 1. Dla japońskiej TV NHK Orkiestra nagrała godzinną audycję wypełnioną muzyką polską. W dorobku artystycznym Amadeusa znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu Józefa Kofflera na orkiestrę kameralną.
W dyskografii Orkiestra ma ponad 50 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Avi Avital, Patric Gallois, Charles Richard-Hamelin, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Konstanty Andrzej Kulka, Mischa Maisky, Wynton Marsalis, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Piotr Paleczny, Michala Petri, Ivo Pogorelić, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng, Maxim Vengerov, Ingolf Wunder, Gheorghe Zamfir oraz czołowymi solistami polskimi. Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.
Zespół należy do najlepszych światowych orkiestr tego typu, posiada wyjątkowe brzmienie, wspaniałe legato i niezrównanego dyrygenta.
„The Independent”, Londyn

Partnerzy i sponsorzy