MDK

Top-foto

20-22.06 - WATCH DOCS

Jak co roku jesteśmy na trasie objazdowego festiwalu filmów dokumentalnych Watch Docs. Wstęp na wszystkie projekcje jest wolny.Głównym organizatorem przeglądu jest Helsińska Fundacja  Praw Człowieka.




20 czerwca 2018

POLONEZ – Polska 2016 r. (17 min.), reż. A. Elbanowska - konkurs na największego patriotę w Aleksandrowie Kujawskim.

Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Aleksandrowie Kujawskim ogłosił konkurs na prezentację postaw patriotycznych „Pokażę swój patriotyzm”. W jury konkursu, którego finał odbywa się 11 listopada, poza dyrektorem zasiadają również dziennikarka-poetka, proboszcz parafii rzymsko-katolickiej oraz burmistrz. Nad sceną wisi białoczerwona flaga, pomieszczenie wypełnił sztuczny dym znany z dyskotek, nagrodą jest 22-calowy telewizor LED. Który z uczestników przekona jury, że najszczerzej zaprezentował swoje rozkochanie w ojczyźnie? (Maciej Nowicki)



LENINOPAD – Ukraina 2017 r. (11 min.), reż. S. Shymko – upadek kultu Lenina na Ukrainie.

Swietłana Szymko łączy archiwalia ukazujące uroczyste odsłonięcia pomników Lenina w czasach ZSRR ze współczesnymi ujęciami ich destrukcji, symbolicznie kończącej okres radzieckiej i rosyjskiej dominacji na Ukrainie. Przeszłość, przyszłość i teraźniejszość łączy zadziwiająca archiwalna scena seansu spirytystycznego z udziałem ducha Lenina. (Konrad Wirkowski)



GRUBA - Polska 2017 r. (65 min.), reż. M. Zmarz- Koczanowicz – film o robotnikach w kopalni w najlepszym duchu polskiej szkoły dokumentu.

Swój piękny portret trzech kobiet pracujących na płuczce kopalni Rydułtowy-Anna Maria Zmarz-Koczanowicz zadedykowała Irenie Kamieńskiej. Hołd to nie tylko powierzchowny i nie do tematycznego jedynie podobieństwa do „Robotnic” czy „Dnia za dniem” Kamieńskiej sprowadza się tu inspiracja klasycznymi osiągnięciami polskiej szkoły dokumentu. Obserwacyjny styl, zbliżanie się do prawdy o człowieku poprzez uważną rejestrację szczegółów życia, szczerość i niekłamana empatia, wreszcie świetne zdjęcia Marcina Ścieglińskiego i bezbłędny montaż Agnieszki Kowalczyk pozwoliły Zmarz-Koczanowicz zrealizować jeden z najwybitniejszych polskich dokumentów ostatnich lat. W roli wymownego szczegółu w „Grubie” występuje walka o... osobny toi-toi dla kobiet. Na szczęście bohaterki Zmarz-Koczanowicz to silne osoby, a klimat emocjonalny „Gruby” jest znacznie bogatszy od ciężkiej atmosfery „Dnia za dniem”: jest tu też miejsce na humor, dosadne śląskie przekleństwa i imponujące poczucie godności.(Maciej Nowicki)



PIENIĄDZE – Finlandia 2017 r. (18 min.), reż. Jan Ijas – jak wyprać pieniądze w Zimbabwe

W 2008 roku Zimambwe pod rządami Roberta Mugabego pobiło światowy rekord inflacji, osiągając poziom 231,000,000%. Banknot opiewający na sto bilionów zimbabweńskich dolarów nosił najwyższy w historii nominał, ale nawet bilet autobusowy kosztował więcej. Lokalna waluta poniewiera się więc na ulicy, a w powszechnym użyciu są dolary amerykańskie, głównie bardzo zużyte 1, 2 i 5-dolarówki. Noszone przy ciele nabierają brzydkiego zapachu, konieczne i powszechne jest więc tu pranie pieniędzy. Najlepiej – jak zgodnie twierdzą bohaterowie filmu Ijäsa - w proszku OMO. (Maciej Nowicki)



21 czerwca 2018

WIEM, ŻE TAM JESTEŚ - Belgia, Holandia 2017 r. (92 min.), reż. T. M. Vander Beken – Quetntin od 10 lat jest w śpiączce. Film o jego rodzinie, lekarzach i ich trudnych decyzjach.

Po 10 latach od wypadku samochodowego 27-letni Quentin jest nadal pogrążony w śpiączce, a życie jego rodziców i rodzeństwa zogniskowane jest wokół niezwykle wymagającej opieki nad nim. Kamera towarzyszy Quentinowi i jego matce Anne podczas kolejnego pobytu w klinice w Liège, gdzie pod kierownictwem prof. Stevena Laureysa pracuje Coma Science Group, znakomity zespół naukowców zajmujących się wybudzaniem ze śpiączki. Szereg testów, badań i zabiegów ma pomóc w określeniu, czy stan chorego poprawia się i daje nadzieję na wybudzenie, czy raczej należy rozważyć podjęcie opieki paliatywnej. Choć w filmie ani razu nie pada słowo „eutanazja”, w rozmowach rodziny oraz w konsultacjach z lekarzami jak echo powraca pytanie o to, kto może lub powinien decydować o kontynuacji leczenia, czy należy podejmować wysiłek podtrzymywania życia za wszelką cenę i czy można określić mianem „życia” stan permanentnego cierpienia. Film Thoma V. Vander Bekena to nie tylko poruszający dokument o życiu osób w śpiączce, ale i intymny, pięknie sfotografowany portret niezwykłej rodziny.(Józefina Bartyzel)



DWIE WYSPY– Finlandia 2013 r. (6 min.), reż. J. Ijas - dwie nowojorskie wyspy – wysypisko śmieci i cmentarz dla bezdomnych.

Tytułowe dwie wyspy to nowojorskie Staten Island i Hart Island. Pierwsza była w swoim czasie największym wysypiskiem śmieci na świecie. Druga to czynne do dziś publiczne miejsce pochówku dla bezdomnych, nierozpoznanych, opuszczonych i wszystkich tych, których nie stać na prywatny pogrzeb. (Maciej Nowicki)



22 czerwca

ARTYKUŁ 18 – Polska 2017 r. ( 75 min.), reż. B. Staszewski - batalia o ustawę o związkach partnerskich w Polsce.

Artykuł 18 polskiej Konstytucji mówi o ochronie małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny. Stał się w naszym kraju orężem przeciwników formalizacji związków jednopłciowych. Nie tylko małżeństw osób tej samej płci, ale w ogóle jakiejkolwiek regulacji związków partnerskich nie doczekaliśmy się przez ćwierć wieku polskiej wolności. W swoim filmie Bartosz Staszewski próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego. Oddaje głos aktywistom i ekspertom, ale też portretuje pary gejów i lesbijek, uświadamiając szerokiej publiczności, jak bardzo niewydumane problemy stwarza im taka systemowa dyskryminacja. Jak gruntownie neguje ich prawo do godnego i bezpiecznego życia. I jak wiele mówi o współczesnej Polsce. Pierwsza filmowa kronika debaty o związkach jednopłciowych w Polsce powstała dzięki obywatelskim składkom i jest zupełnie wolna od politycznych kalkulacji, boleśnie obnaża natomiast niemerytoryczny charakter polskiej polityki.
(Maciej Nowicki)



PANEL DYSKUSYJNY PODSUMOWUJĄCY FESTIWAL